Bedside Teaching

De ervaring van patiënten over de bedside teaching

Afgelopen zomer hebben we een survey uitgevoerd, waarbij wij de mening vroegen van mensen die een laryngectomie of tracheotomie hebben ondergaan, over hun ervaring met de bedside teaching. Hierin hebben we gekeken naar de algehele tevredenheid van patiënten over de bedside teaching. Daarnaast hebben we hun gevoel van zekerheid vóór de bedside teaching afgezet tegen hun gevoel ná de bedside teaching.

atos-medical-trach-patient-hcp-relatives-freevent-dualcare-brochure

Wat is een Bedside Teaching?

    Het kan voor de patiënt en zorg best een spannende stap zijn om naar huis of zorginstelling te gaan met een tracheostoma. Uit ervaring weten wij dat het persoonlijke contact in het ziekenhuis met de contactpersoon van Atos Medical, de patiënt, familie en/of mantelzorger een gerust gevoel geeft. De patiënt heeft eenmaal thuis een vraagbaak waarmee men contact kan opnemen met kennis over de hulpmiddelen en advies over tracheostoma- en tracheacanulezorg.

    Tevredenheid over de bedside teaching

    De bedside teaching wordt gemiddeld beoordeeld met een 4.1 door patiënten en met een 4 door mantelzorger en/of partner. De aanwezigheid van de partner/mantelzorger van de patiënt is mogelijk een meerwaarde voor de ervaring van de bedside teaching door de patiënt.

    Tevredenheid over bedside teaching

      Het is een onbekende wereld en ze laten je dingen zien en horen waar je mee aan de slag kan. De ervaring komt later wel. - Anonieme patiënt

      Zekerheid over zelfzorg naar aanleiding van de bedside teaching

      Patiënten die zich na de bedside teaching nog (erg)onzeker voelen staan er niet alleen voor! Alle patiënten worden begeleid met Atos Care, zodat ook deze patiënten zich zeker gaan voelen!

      Zekerheid zelfzorg - bedside teaching

      Een dag later stond iemand van Atos op de stoep met tekst en uitleg en begeleiding. De huisbezoeken zijn echt top, iets wat je echt nodig hebt in de eerste onzekere tijd. - Anonieme patiënt

      Onderwerpen waarbij de bedside teaching geholpen heeft

      Er werd gevraagd om aan te geven op welke onderdelen de bedside teaching geholpen heeft. Hieronder ziet u de resultaten op de volgende ondewerpen:

      • Uitleg over het ontslagpakket en de producten die daarin zitten
      • Omgaan met materialen voor uw halsstoma of tracheacanule
      • Omgaan met de huidproblemen rondom de halsstoma
      Waarop heeft de bedside teaching geholpen

      Het vertrouwen van de patiënt in verschillende hulpverleners en de beoordeling van Atos Care

      Atos Medical wilde meer inzicht krijgen in het vertrouwen van de patiënt in verschillende hulpverleners bij verschillende soorten vraagstukken. Ook vroegen we de patiëntenpopulatie, om de verschillende services die bij Atos Care horen, te beoordelen, zodat wij een inschatting kunnen maken van hoe zeer deze worden gewaardeerd. De resultaten laten zien dat persoonlijke begeleiding en expertise een grote impact hebben op het welzijn en de zorgervaring van patiënten. Hieronder delen we de belangrijkste inzichten en wat we hieruit meenemen voor de toekomst.

      Het vertrouwen van patiënten in verschillende hulpverleners

      Er werd over 11 verschillende onderwerpen gevraagd met welke hulpverleners men het meest vertrouwen had om een bepaald onderwerp te bespreken. Hierbij kon men maximaal 3 hulpverleners kiezen.

      De keuze mogelijkheden hulpverleners:

      • Vrienden of familie
      • Specialist in het ziekenhuis
      • Verpleegkundige in het ziekenhuis
      • Logopedist
      • Mantelzorger
      • Atos Medical productspecialist
      • Huisarts
      • Patiëntenvoorlichter
      • Thuiszorg
      • Experts op het internet
      • Lotgenoten
      • Anders

        De vraag werd alsvolgt geformuleerd: "Welke hulpverlener vertrouwt u met.."

        • Het bespreken van uw slaapkwaliteit
        • Het bespreken van sociale situaties
        • Het bespreken van activiteiten die u niet meer kunt uitvoeren
        • Advies over uw halsstoma
        • Advies over huidproblemen rondom uw halsstoma
        • Vragen over kortademigheid
        • Vragen over hoesten
        • Vragen over het ophoesten van slijm
        • Vragen over irritatie aan de luchtpijp
        • Vragen over producten en materialen voor uw halsstoma
        • Vragen over HME's, Pleisters en canules
        Rol hulpverleners bedside teaching

        Op de onderwerpen hoesten, ophoesten van slijm, huidproblemen en voor advies over uw halsstoma, voelt een patiënt zich het meest vertrouwd bij de specialisten in het ziekenhuis (arts en verpleegkundige). De Atos productspecialist staat op nummer 2 van meeste vertrouwde hulpverleners en de specialist thuis (logopedist & thuiszorg) op nummer 3.

        Daarnaast blijkt dat de Atos Medical productspecialist, het meest wordt vertrouwd met vragen over pleisters, HME's, canule en andere producten die een patiënt gebruikt na een laryngectomie of tracheotomie. De specialist in het ziekenhuis staat op plek 2 en de specialist thuis op de 3de plek.

        Op de onderwerpen irritatie aan de luchtpijp en kortademigheid, voelt een patiënt zich het meest vertrouwd bij de specialisten in het ziekenhuis. Op de tweede plaats staat een hulpverlener uit de categorie “Anders” en de Atos productspecialist staat op de 3de plek.

        Mijn ervaring na ontslag: ik had in het ziekenhuis enkel een pakketje ontvangen en bestellen moest ikzelf doen. Mijn eerste telefoontje naar Atos was een eyeopener. "Wat wilt u bestellen?" - "Uhm weet ik niet?". Een dag later kwam iemand van jullie [Atos Medical] die tekst en uitleg gaf, ons begeleidde en in het begin via huisbezoeken ondersteunde. Top, iets wat je echt nodig hebt in eerste onzekere tijd thuis. - Anonieme patiënt

        Beoordeling van Atos Care

        De patiënten werd gevraagd om verschillende services die horen bij Atos Care te beoordelen met een cijfer van 1 t/m 5, waarbij 1 het laagste en 5 het hoogste cijfer was

        • Vast contactpersoon thuis (productspecialist) - Gemiddeld cijfer: 4.5
        • Vast contactpersoon aan de telefoon (Customer Care) - Gemiddeld cijfer: 4.3
        • 24/7 bereikbaarheid - Gemiddeld cijfer: 4.2
        • Informatieve bijeenkomsten op locatie - Gemiddeld cijfer: 3.9
        Beoordeling Atos Care

        Productgebruik

        • 93% gebruikt een HME (Heat and Moisture Exchanger)
        • 56% gebruikt een nacht HME
        • 22% gebruikt een Freehands HME
        • 33% gebruikt een Larytube of LaryButton

        Klinische studie toont de veranderingen in pulmonaire uitkomsten naar aanleiding van een dag- en nachtritme in HME gebruik aan.

        Lees meer

        Meer weten of de bedside teaching aanvragen voor een patiënt?

        • Tijdens de bed-side teaching nemen we de inhoud van het ontslagpakket door en zullen we gezamenlijk het tracheacanule paspoortje wat in de tracheacanule map zit invullen. De product specialist zal ook zijn/haar kaartje in de tracheacanulemap doen als de contactpersoon van meneer en de zorg. Aanwezigheid van een verpleegkundige is geen vereisten. We sluiten de bed-side teaching af met een afspraak met de patiënt op korte termijn na thuiskomst.
        • Na de bed-side teaching zullen we nog even een terugkoppeling geven en eventuele onzekerheden, vragen of bevindingen afstemmen. Daarnaast checken we nog even of de eerstvolgende poliklinische afspraak is gepland (voor de canulewissels). Daarnaast communiceren we datum waarop een vervolgbezoek is gepland in de thuissituatie.

        Vul in het opmerkingenveld "Bedside teaching" in en wij zorgen ervoor dat iemand contact met u opneemt!

          *verplichte velden

          Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

          Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

          Privacybeleid | Algemene voorwaarden

          Delen